Gezonde leefstijl?...nu ff niet 1

Gezonde leefstijl?…nu ff niet

Iedereen weet het….

Dagelijks worden we ermee geconfronteerd. We eten teveel en ongezond, bewegen te weinig, drinken teveel alcohol en nog steeds roken mensen. Wie valt onder de categorie ongezonde leefstijl weet het wel. Ze moeten veranderen en stappen zetten in gezonder gedrag.

Andere dingen aan mijn hoofd

Maar wat als je andere zaken aan je hoofd hebt. Je bent mantelzorger van je ouders. Buiten je 40 urige werkweek en je 3 pubers en fiets je elke dag naar je ouders om de was te regelen en boodschappen te halen. Je pubers hebben ook zo hun issues en je houdt ze goed in de gaten. Nou ben je pas ook nog door je rug gegaan en de fysio werkt niet. Gezonde leefstijl?…nu ff niet.
Of op je werk zijn problemen. Er is een overname op touw en er komt een grote reorganisatie. Jouw positie staat in het geding en je denkt aan solliciteren maar bent 50 jaar. Daarom werk je harder en maakt overuren in de hoop dat je mag blijven. Hierdoor slaap je slecht en ben je doodop als je s morgens opstaat. Sporten? Pff moet er niet aan denken.

Als je andere dingen aan je hoofd hebt die energie kosten waardoor je niet toe komt om goed voor jezelf te zorgen, heb je niet zoveel aan al die gezondheidstips. Het is geen onwil maar vaak onmacht.

Gezondheidsprofessionals zijn getraind in gezonde keuzes

Op Social Media komen ze volop langs. Strakke lachende slanke mensen, soms met een verbeten gezicht als ze met gewichten aan de slag zijn in de fitnessruimte. Wie gezond wil zijn moet vooral pijn lijden en veel groente en fruit eten. Geen suiker eten en veel water drinken. Dat laatste mag met muntblaadjes, dat dan weer wel. Als je vak personal trainer is of leefstijlcoach dan weet je wel hoe ‘t zit. Als gezonde leefstijl je vak is, heb je er ook tijd voor om het toe te passen.

Snel resultaat

Als je zwaarder wordt, minder energie hebt dan wil je waarschijnlijk graag afslanken en je fitter voelen. Heb je zorgen aan je hoofd dat is er geen ruimte om hier veel tijd voor uit te trekken. Dan lijkt een quick fix de oplossing. Even snel je leefstijl omgooien is nog niemand echt gelukt. Ja wel voor even, maar volhouden is echt een probleem als je hoofd vol is van andere zaken. En alleen door nieuw gedrag vol te houden behaal je resultaat. En dat kost je meer tijd dan 6 of 12 weken. Denk bijvoorbeeld aan het jojo-effect bij een dieet of het fitnessabonnement dat niet wordt gebruikt.

Wat werkt wel?

Wat wel werkt is afhankelijk van de mogelijkheid om te werken aan je persoonlijke situatie. Wat zou een eerste stap zijn in verandering? Soms moet je het zoeken in om als eerste een aanpassing van je omgeving in plaats van aanpassing van je eigen gedrag. In ieder geval is stoppen met wat niet werkt en dat doen wat wel werk heel belangrijk. Om hier inzicht in te krijgen is een goede checklist belangrijk die je samen met een coach kunt doen. Een goede coach stelt de juiste vragen en zal kijken naar jouw antwoorden.

Ben jij bereid om samen te werken met een coach die kijkt wat bij jou wel werkt? Wellsupport is aangesloten bij de BOvV, de Beroepsorganisatie voor Vitaliteitsprofessionals.

Meer weten? Neem dan vandaag nog contact met ons op.

Reageer