Slecht slapen door angstverhalen over slecht slapen

3 nachten niet slapen

Mijn cliënte van 55 jaar vertelde mij laatste het volgende: “Sinds de overgang zich bij mij aangekondigde een jaar of 4 terug, begon het slechte slapen. Eerder wist ik niet beter dan dat ik iedere nacht rond 3 wakker werd voor een plasje en dan wederom in diepe slaap doorbracht tot een uur of 7. Ik ga altijd rond 11 uur ‘s avonds naar bed dus een gemiddelde nachtrust van 8 uur was de standaard. Opeens kwam het voor dat ik na of tot mijn plasje niet meer kon slapen. Nachten van gemiddeld 8 uur werden zo 3 tot 5 uur. Door stress in de privésfeer werd het er niet beter op. Soms sliep ik nachten niet en had ik erg veel behoefte om overdag een tukje te doen. Mijn werk leed er enorm onder dat ook weer stress veroorzaakte.

Slaappillen en 1000 tips

Duidelijk verhaal dus wat mijn cliënte vertelde. Op mijn vraag wat ze allemaal gedaan had om verbetering teweeg te brengen kwam ze met een waslijst aan tips en een periode van slaapmedicatie waar ze helemaal gek van werd. Al om al was het alleen maar erger geworden omdat er een enorme angst bij was gekomen wat deze slapeloosheid op den duur voor een onherstelbare schade met zich mee zou brengen. Zo zou ze eerder dood gaan, eerder dementie krijgen, geheugenverlies krijgen, depressief worden, een hartaanval/hartfalen en hoge bloeddruk kunnen krijgen en meer kans op diabetes type 2… o ja een beroerte lag ook op de loer….

“Help, ik slaap zo slecht en weet dat het zooo ongezond is en nou slaap ik nog slechter…”

Het eerste wat mij bijbleef op mijn coachopleiding was “STOP MET CATASTROFEREN’ en “STOP MET ANGSTVERHALEN”. Dat valt niet mee. Je wilt toch op de een of andere manier duidelijk maken dat er verandering in gedrag gemotiveerd wordt door een verbetering als eindresultaat. Het waarom is dan belangrijk. Wat ik geleerd heb is dan in ieder geval angstverhalen niet bijdragen en het probleem alleen maar erger maken. Mijn cliënte heeft dat ondervonden. De angst om ziek te worden werd groter en groter en het tobben daarover dus ook. Daar had ze tijdens haar slapeloze nachten tijd genoeg voor. Niet echt constructief dus.

Angsten wegdenken

Ik ben met haar aan de slag gegaan met de voordelen van minder slaapuren en daardoor meer denk-herbeleef-uren. Je kunt namelijk ook die denk-uren gebruiken om mooie herinneringen naar boven halen of kleine kwisjes met jezelf doen als geuren proberen te ruiken, sferen voelen en kleuren herkennen. Tijd besteden aan mooie herinneringen, gedachten en gevoelens betekent dat je investeert in prettige gevoelens. Het proberen waard. We hebben het samen gedaan en een big smile kwam op haar gezicht.

 

 

Deel dit bericht
Reageer